Logotyp

Region Stockholms logotyp är väl känd och har mycket hög igenkänning bland länets invånare. Logotypen är vårt främsta kännetecken och ska användas i all vår kommunikation.

Hämta logotyp

Vår primära logotype består av en symbol i med två stiliserade L och ordbilden Region Stockholm på två rader. Logotypen är skriven i vårt typsnitt Inter RS. Använd alltid den primära logotypen i första hand.

Proportionerna mellan namnet och symbolen får aldrig ändras och logotypen får inte användas i löpande text. Det är inte tillåtet att koppla namn eller ord till symbolen och på så sätt bilda nya logotyper.

Versioner 

Logotypen finns i svart och vit version. För bästa synlighet och kontrast används den svarta version mot ljus bakgrund och den vita mot mörk bakgrund. Samma princip gäller vid användning på ljusa eller mörka foton.

Frizon  

Runt logotypen ska det alltid finnas en frizon. Syftet med frizonen är att säkerställa en tydlig avsändare och att text, grafiska element eller bilder inte ska riskera att uppfattas som en del av logotypen.

Frizonen är ett minimum, ju mer fri yta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.

Storleken på frizonen ska motsvara symbolens höjd. Om höjden är 20 mm ska frizonens höjd och bredd runt logotypen också vara minst 20 mm. När flera objekt som har frizon placeras bredvid varandra, till exempel en rad med flera logotyper, kan frizonerna överlappa varandra. Frizonen räknas då fram till nästa logotyp, inte till nästa logotyps frizon.

Minimumstorlek

För att inte upplevas som otydlig bör logotypens minsta storlek inte understiga totalhöjden 10 mm, eller motsvarande mått i digitala sammanhang. I vissa sammanhang såsom XX är logotypens minsta storlek 5 mm.

Logotypens placering

Logotypen placeras i ett av de fyra hörnen. I kontorsmallar och korrespondensmaterial (brevpapper, visitkort, officiella handlingar) placeras logotypen alltid i övre vänstra hörnet där den fungerar som inledning. För format och kanaler där utrymmet så kräver kan logotypen centreras.

Enradig logotyp

Logotypen finns också som enradig variant. Den kan användas när den tvåradiga inte får plats eller i vissa formella sammanhang såsom xx

Undantag  – användning av enbart symbolen

Symbolen får användas ensam utan ordbild i två fall.

  1. På kläder och andra textilier för medarbetare och patienter i hälso- och
    sjukvården.
  2. I digitala kanaler där symbol och namn placeras i kanalens förinställda utrymme.

BILD EX

Symbolen som profilikon, favicon och appikon

Symbolen är det enskilt starkaste och mest välkända elementet i vår  verktygslåda.

För att vara en tydlig avsändare i digitala kanaler placeras enbart symbolen i det förinställda utrymmet för logotypen. Namnet placeras intill för att tydliggöra avsändaren.

Vi använder symbolen med god kontrast mot bakgrunden. För favicon i url använder vi den svarta symbolen. Appikonerna kan vara en- eller tvåfärgade.

Ikonerna är anpassade efter de olika formaten för:

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. LinkedIn
  4. Favicon för webbplatser

BILDEXEMPEL kopplat till siffrorna 1-4.

Historik

Historik

Region Stockholms symbol med två stiliserade L, har varit organisationens visuella kännetecken och samlande symbol sedan 1971. Den grafiska symbolen, även kallad "landstingsstubben" formgavs ursprungligen av Tommy Landén när det så kallade storlandstinget bildades. Storlandstinget var ett svar på behovet av samordning för ett växande Storstockholm och där ansvaret för Stockholms läns hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och regionala frågor till skillnad från tidigare samlades hos en huvudman.

Enligt beslut i regionfullmäktige 2022 är logotyp och gemensam avsändare för organisationen symbolen tillsammans med ordbilden ”Region Stockholm”.

I ursprungsversionen hade symbolen sex linjer. Den nuvarande formen med fyra linjer utvecklades 1995.

  • Senast granskad: 8 oktober 2024