Logotyp
Region Stockholms logotyp har mycket hög igenkänning bland länets invånare. Logotypen är vårt främsta kännetecken och ska användas i all vår kommunikation.
Vår logotyp
Vår logotyp visar att det är Region Stockholm som står bakom verksamheten eller informationen. Logotypen ska användas i all vår kommunikation. Det förstärker bilden av vad som är Region Stockholm.
Logotypen består av symbolen och ordbilden ”Region Stockholm”. Proportionerna mellan namnet och symbolen får aldrig ändras och logotypen får bara användas i de versioner som finns med manualen. Logotypen får inte användas i löpande text.
Det är inte tillåtet att koppla ihop logotypen med ett verksamhetsnamn så att det kan uppfattas som en egen logotyp.
Symbolen
Symbolen får inte ritas om eller förvanskas i form eller proportioner. Det är inte tillåtet att koppla namn till symbolen och på så sätt bilda nya logotyper.

Upphandlade leverantörer
Upphandlade leverantörer får inte använda Region Stockholms logotyp i sin marknadsföring. Däremot kan de i text ange att de har ett avtal med Region Stockholm, men endast under den period då avtalet är giltigt.
Logotypvarianter
För att logotypen ska kunna användas i olika sammanhang finns den i två varianter. En variant med symbol och tvåradig ordbild och en variant med symbol och enradig ordbild.
Den tvåradiga logotypen används i de flesta sammanhang då den är mer lättplacerad och kräver mindre utrymme. I formella sammanhang kan det ibland passa bättre att använda den enradiga logotypen.
Versioner
Logotypen finns i svart eller vit. För bästa synlighet och kontrast används den svarta versionen mot ljus bakgrund och den vita mot mörk bakgrund. Samma princip gäller vid användning på mer eller mindre ljusa eller mörka foton.
Ladda ner logotyp tvåradig(Extern länk)
Ladda ner logotyp enradig(Extern länk)
Ladda ner logotyp rörlig(Extern länk)
Frizon och ministorlek
Runt logotypen ska det alltid finnas en frizon. Syftet med frizonen är att säkerställa en tydlig avsändare och att text, grafiska element eller bilder inte ska riskera att uppfattas som en del av logotypen. Frizonen är ett minimum; ju mer fri yta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.
Storleken på frizonen ska motsvara symbolens höjd. Om höjden är 20 mm ska frizonens höjd och bredd runt logotypen också vara 20 mm.
När flera objekt som har frizon placeras bredvid varandra, till exempel en rad med flera logotyper, kan frizonerna överlappa varandra. Frizonen räknas då fram till nästa logotyp, inte till nästa logotyps frizon.
Storlekar
Logotypen är utformad för att kunna användas i de flesta sammanhang och storlekar. För att inte upplevas som otydlig bör logotypens minsta storlek inte understiga totalhöjden 5 mm, eller motsvarande mått i digitala sammanhang.

Logotypens placering
Logotypen ska placeras så att Region Stockholm alltid är tydlig avsändare. Logotypen placeras i ett av de fyra hörnen. Ta alltid hänsyn till frizon och regler för storlek.
I kontorsmallar och korrespondensmaterial (brevpapper, visitkort, officiella handlingar) placeras logotypen alltid i övre vänstra hörnet där den fungerar som inledning.
För format och kanaler där utrymmet så kräver kan logotypen centreras.
Undantag – användning av enbart symbolen
Symbolen får i några undantagsfall användas ensam utan ordbild.
- På kläder och andra textilier för medarbetare och patienter i hälso- och sjukvården.
- I digitala kanaler där symbol och namn placeras i kanalens förinställda utrymme.
Symbolen som profilikon, favicon och appikon
Symbolen är det enskilt starkaste och mest välkända elementet i vår verktygslåda.
För att vara en tydlig avsändare i digitala kanaler placeras enbart symbolen i det förinställda utrymmet för logotypen. Namnet placeras intill för att tydliggöra avsändaren.
Vi använder symbolen med god kontrast mot bakgrunden. För favicon i url använder vi den svarta symbolen. Appikonerna kan vara en- eller tvåfärgade.
Symbolen finns att hämta för facebook, instagram, linkedin och favicon för webbplatser.
Logotypens historik
Region Stockholms symbol med två stiliserade L, har varit organisationens visuella kännetecken och samlande symbol sedan 1971. Den grafiska symbolen, även kallad "landstingsstubben" formgavs ursprungligen av Tommy Landén när det så kallade storlandstinget bildades.
Storlandstinget var ett svar på behovet av samordning för ett växande Storstockholm och där ansvaret för Stockholms läns hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och regionala frågor samlades hos en huvudman till skillnad från tidigare.
Enligt beslut i regionfullmäktige 2022 är Region Stockholms logotyp gemensam avsändare för organisationen. Logotypen består av symbolen tillsammans med ordbilden ”Region Stockholm”.
I ursprungsversionen hade symbolen sex linjer. Den nuvarande formen med fyra linjer har använts sedan 1995.
- Senast granskad: 21 februari 2025