Tillgänglighet

På följande sidor kan du läsa om lagen om tillgänglighet och hur reglerna ska omsättas i praktiken.

Digital tillgänglighet

Cirka 20 procent av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga.
En god tillgänglighet kan vara helt avgörande för att kunna ta del av information eller utföra ett ärende. Menalla kan dra nytta av en god tillgänglighet. Tillgängliga webbplatser och appar kan vara bättre för alla då de ofta är både snabbare och enklare att använda.

Som myndighet har vi särskilda krav på oss, på många olika nivåer, vad gäller tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, till exempel i all vår information och kommunikation.

Med digital tillgänglighet menas att alla ska kunna uppfatta och hantera
digital service, det vill säga tjänster och information på webbplatser och
applikationer.

Våra grafiska riktlinjer ska bidra till att formgivningen och källdokumenten blir tillgängliga, både i digitala format och i tryckta.

Lagen om tillgänglighet

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service trädde i kraft 1 januari 2019. Lagen genomför EU:s webbtillgänglighetsdirektiv och ska leda till att all digital offentlig service blir mer tillgänglig.

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har tillsynsansvar för lagen.

Läs om lagen om tillgänglighet

Läs om klarspråk hos språkrådet

På ETU hittar du inspiration och tips om digital tillgänglighet

Tillgänglighet i praktiken

Grundläggande principer

Informationen, såväl text som bild, ska vara tydligt strukturerad. Överflödig
information och intryck ska undvikas. 

PDF:er och andra dokument som publiceras på webben ska vara tillgängliga.

Designa för mobila och små skärmar

  • Layouten ska anpassas automatiskt till olika skärmstorlekar.
  • Knappar och andra interaktiva element ska ha tillräckligt stor klickyta och inte ligga för tätt.

Synliggör funktionaliteten

  • Länkar, knappar, etc. ska vara tydligt markerade.
  • Effekten av en interaktion ska vara tydlig, användaren ska inte behöva
    gissa eller testa vad som kommer att hända. Effekten av en interaktion ska
    ske när och där användaren interagerar. 

Språk och text

Språket ska vara tillgängligt – vårdat, enkelt och begripligt (Språkrådets råd
och tester om klarspråk). Språket ska vara anpassat till användaren.

  • Det ska finnas en logisk startpunkt, vara lätt att följa texten och överblicka
    innehållet. Dela upp texten i mindre stycken med mellanrubriker för att
    underlätta för läsaren.
  • Typsnitt ska vara tydliga och i lagom textstorlek. Det ska vara enkelt och
    tydligt med god kontrast. Fet stil är bättre för att markera text än kursiv stil
    eller versaler.
  • Välj tillräckligt stor teckenstorlek, men inte för stor. För löpande text i tryck
    är ofta 11 eller 12 punkter lämpligt – beroende på vilket teckensnitt som
    används.
  • Radavståndet bör vara 2 punkter större än teckenstorleken.
  • Kortare rader är lättare att överblicka än längre, men de får inte vara för
    korta. Radlängder på 50–75 tecken är optimala.

Tillgänglig design

Formgivningen kan väsentligt underlätta läsningen och förståelsen genom ett
tydligt flöde och struktur, val av färger med goda kontraster och val av typsnitt.

Kontrast och färger

  • Färger ska användas genomtänkt och ha tillräckliga kontraster.
  • Tonplattor och mönstrade bakgrunder försvårar ofta för många med nedsatt syn.

Bilder och illustrationer

  • Bilder, videor och länkar ska ha alternativa texter.
  • Bilder bör ha god skärpa och kontrast och inte vara alltför detaljerade.

Tabeller och diagram

  • Gör tabellen visuellt tydlig.
  • Tabeller kan vara svåra att tolka – både för användare med skärmläsare och
    för andra. De ska bara användas för att presentera data.
  • Sträva efter enkla tabeller med korta rad- och kolumnrubriker.
  • Sträva efter enkla diagram – kanske kan informationen kan delas upp i flera
    diagram.
  • På webben eller i pdf:er ska diagrammen ha alternativtexter.
  • Tänk på färgkontrasterna och komplettera med ramar, mönster och numrering.

Papperskvalitet

  • Använd matt papper eftersom blankt papper kan blända läsaren.

Mallar

  • Dokumentmallar som byggts upp för att möta tillgänglighetskraven ska ge stöd för en korrekt tillgänglighetsanpassning.
  • Senast granskad: 8 oktober 2024