Logotyp

Region Stockholms logotyp är väl känd och har mycket hög igenkänning bland länets invånare. Logotypen är vårt främsta kännetecken och ska användas i all vår kommunikation.

Hämta logotyp

Frizon och ministorlek

Runt logotypen ska det alltid finnas en frizon. Syftet med frizonen är att säkerställa en tydlig avsändare och att text, grafiska element eller bilder inte ska riskera att uppfattas som en del av logotypen. Frizonen är ett minimum;
ju mer fri yta som finns runt logotypen, desto tydligare framträder den.

Storleken på frizonen ska motsvara symbolens höjd. Om höjden är 20 mm ska frizonens höjd och bredd runt logotypen också vara 20 mm.

När flera objekt som har frizon placeras bredvid varandra, till exempel en rad med flera logotyper, kan frizonerna överlappa varandra. Frizonen räknas då fram till nästa logotyp, inte till nästa logotyps frizon.

Storlekar

Logotypen är utformad för att kunna användas i de flesta sammanhang och storlekar. För att inte upplevas som otydlig bör logotypens minsta storlek inte understiga totalhöjden 10 mm, eller motsvarande mått i digitala sammanhang.

För information om friyta för digitala kanaler och sociala medier se avsnitt 1.3 Symbolen som ikon eller favicon.

Logotypens placering

Logotypen ska placeras så att Region Stockholm alltid är tydlig avsändare.
Logotypen placeras i ett av de fyra hörnen. Ta alltid hänsyn till frizon och regler för storlek.

I kontorsmallar och korrespondensmaterial (brevpapper, visitkort, officiella handlingar) placeras logotypen alltid i övre vänstra hörnet där den fungerar som inledning.

För format och kanaler där utrymmet så kräver kan logotypen centreras.

Undantag – användning av enbart symbolen

Symbolen får i några undantagsfall användas ensam utan ordbild.

  1. På kläder och andra textilier för medarbetare och patienter i hälso- och
    sjukvården.
  2. I digitala kanaler där symbol och namn placeras i kanalens förinställda utrymme.

Symbolen som profilikon och favicon

Symbolen är det enskilt starkaste och mest välkända elementet i vår verktygslåda.

För att vara en tydlig avsändare i digitala kanaler placeras enbart symbolen i det förinställda utrymme för logotypen. Namnet placeras intill för att tydliggöra avsändaren. 

Vi använder i första hand symbolen i vitt mot svart bakgrund för skapa god kontrast. För favicon i url använder vi den svarta symbolen.

Ikonerna är anpassade efter de olika formaten för:

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. LinkedIn
  4. Webbplatser

Exempel på placering av logotyp

I dagspress använder vi logotypen Region_Stockholm_Logo_Svart_Tidningstryck_CMYK

  • Senast granskad: 8 oktober 2024