För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Avsändare

Region Stockholm ska uppfattas som en enhetlig aktör med ett gemensamt varumärke, en gemensam avsändare och en gemensam visuell identitet.

När vi kommunicerar som ett Region Stockholm blir vi tydliga och tillgängliga. Vi förenklar och effektiviserar också vårt interna arbete och sparar resurser.

Riktlinjen om varumärkesarbete gäller för hela Region Stockholm (RS 2020-0828). Några nämnder och bolag behandlas som undantag och har egna logotyper och profiler. Det finns specifika riktlinjer för hur vi kommunicerar att också dessa är en del av Region Stockholm. Läs mer om detta i kapitlet Egenprofilerade förvaltningar och bolag.

Egenprofilerade förvaltningar och bolag

Avsändar- och namnhantering

Med strategin att bygga ett gemensamt varumärke använder vi Region Stockholms logotyp som avsändare. Det viktigaste när vi kommunicerar är att mottagaren förstår vårt budskap och att Region Stockholm står bakom det.

En stor del av vår kommunikation kan vi göra utan att lyfta fram namn på andra verksamheter än Region Stockholm. Men med en mångfacetterad verksamhet finns det ibland ett behov av att förtydliga avsändaren. Till exempel när mottagare ska hitta till en specifik verksamhet eller använda en tjänst. Rätt namnhantering handlar om att uttrycka namn som text. Namnet skrivs aldrig ihop med logotypen.

Fyra möjligheter att tydliggöra namn i vår kommunikation:

  • Namn i brödtext
  • Namn i rubrik
  • Namn i kontaktuppgifter
  • Namn i webbadresser

Precis som för andra namn går det bra att kommunicera publik verksamhet i brödtext, rubrik, kontaktuppgifter eller webbadresser.

Namn för publika verksamheter

Verksamheter som riktar sig till många och behöver vara lätta att hitta till kan placeras i relation till Region Stockholms logotyp. Placera helst namnet på långt avstånd från logotypen, gärna i motsatt hörn. Det är valfritt i vilket hörn namnet placeras. Namn för publik verksamhet ska aldrig skrivas ihop med logotypen. Det är bara publika verksamheter som får placeras i relation till logotypen.

Det här utmärker publika verksamheter:

  • Möter en bred extern målgrupp
  • Är platser många ska hitta till
  • Har kontinuerlig verksamhet
  • Erbjuder mer än enskilda produkter, tjänster eller projekt
Välj det hörn som passar bäst
Det är valfritt i vilket hörn namnet placeras, välj det hör som passar bäst.
Namnets storlek förhåller sig till ordbildens undre textrad i höjd
Namnet ska vara lika högt som logotypens undre textrad.
Namnets storlek förhåller sig till symbolens höjd
På skyltar kan namnet ha samma höjd som logotypen.

Precis som för andra namn går det bra att kommunicera publik verksamhet i brödtext, rubrik, kontaktuppgifter eller webbadresser.

Se exempel på hur Region Stockholm kan fungera som en tydlig avsändare.

Publik verksamhet placerad frikopplat
i relation till logotypen

På skyltexemplet är den publika verksamheten budskapet i sig. Namnet skrivs i vår typografi och placeras fristående. Skyltexemplet illustrerar den minimiyta som måste finnas till logotypen. På annonserna visar vi exempel på hur namnet kan placeras i motsatt hörn från logotypen. Undvik att lyfta namn för publik verksamhet både i ett hörn och i rubrik. Om vi behöver upprepa namn är brödtexten en bättre plats för det.

Publik verksamhet placerad i motsatt hörn och långt från logotypen.

Hantering av flera namn för publik verksamhet på en yta

Lyft helst inte fram fler än två namn i ett hörn på annonser, foldrar, affischer och andra trycksaker. När vi behöver kommunicera många namn på en yta rekommenderar vi placering i brödtext. På skyltar behöver alla publika verksamheter på adressen synas. Ta därför med alla namn, oavsett antal.

Två publika verksamheter placerade i motsatt hörn och med långt avstånd från logotypen.
Exempel på skylt med flera publika verksamheter.

Hantering av namn i rubrik

Hantering av namn i rubrik. Här ser vi hur Region Stockholm kan fungera
som en tydlig avsändare till budskap som berör tjänster, projekt eller verksamheter. Exemplen visar hur namnen hanteras som del av
en rubriktext eller som rubrik i sig.

Kan vi ta bort exempel till namn i rubrik? 
Hur det kan se ut på fordon...
Man kan, man får...

Hantering av namn i brödtext och webbadresser

Här ser vi hur Region Stockholm kan fungera som en tydlig avsändare till budskap som berör produkter, tjänster eller projekt. På dessa exempel ser vi hur namnen kan ingå i brödtext eller uttryckas via webbadresser som vi puffar för.

Exempel på namn i brödtext.

Hantering av namn i kontaktuppgifter

Här ser vi hur Region Stockholm hanteras som en tydlig avsändare till budskap och information som innehåller olika typer av namn. Gemensamt för exemplen är att namn för ansvarig organisation framår av brödtext, rubriker eller kontaktuppgifter. Sträva efter att enbart nämna dessa namn där de tillför något för mottagaren. I brödtext passar det ofta bra, eftersom namnen där kan vävas in i ett relevant sammanhang. En annan bra plats är kontaktuppgifter. Även rubriker och underrubriker kan fungera, till exempel när vi annonserar tjänster inom olika delar av verksamheten.

Exempel på namn i kontaktuppgifter.

Endast den svarta funkar.

Stöd från Region Stockholm

Region Stockholm ger stöd till många externa aktörer och verksamheter, 
finansiellt eller genom andra insatser. När vi gör det vill vi att aktören berättar 
om det genom att lyfta fram vår avsändare som en partner eller finansiär. Genom att Region Stockholm syns bygger vi kännedom och uppskattning. 

Grundform

  • Vi använder i första hand logotypen  som avsändare.
  • Det går bra att använda logotypen med eller utan en förklarade text, 
     beroende på hur logotypen placeras och presenteras av aktören.
  • Om utrymmet är begränsat går det bra att lyfta fram Region Stockholms 
    stöd i text.

Logotyperna med förklaringstexter finns som originalfiler och ska därmed inte 
återskapas eller redigeras.

BILD

Placering
Vår logotyp placeras där övriga samarbetspartners presenteras. Logotypen ska ha en tillräcklig friyta.

Storlek
Logotypen ska upplevas lika stor som övriga partners som presenteras.

Färg
Svart eller vit logotyp kan användas, beroende på bakgrund.

BILD

Varumärkessamarbete

Region Stockholm bedriver löpande en mängd samarbeten med externa partners. När det är flera avsändare inblandade är det extra viktigt att vi tänker på hur vi hanterar avsändarna. Det handlar dels om att göra det enkelt för mottagarna att förstå och om att vårda vårt eget varumärke.

Tydliga avsändarrelationer vid varumärkessamarbeten bygger på att vi och våra samarbetspartners bestämmer vilket varumärke som ska vara huvudavsändare, eller enas om ett jämbördigt förhållande. 

Region Stockholm väljer helst att genomföra samarbeten med en tydlig huvudavsändare. Jämbördiga varumärkessamarbeten med neutral identitet riskerar att ge svag varumärkesigenkänning för alla parter.

Region Stockholm är huvudavsändare

Region Stockholm strävar efter att vara huvudavsändare när vi har en roll som motiverar det. Det kan till exempel handla om att vi finansierar samarbetet eller har huvudansvar för att driva arbetet.

När vi är huvudavsändare ska vår logotyp vara primär avsändare och vår visuella identitet användas.

Vi lyfter fram våra partners logotyper tydligt i relation till vår egen, med ett väl tilltaget avstånd. Gärna i motsatt hörn och ihop med en samarbetstext och linje som ramar in och tydliggör.

När vi presenterar flera partners ser vi till att deras logotyper upplevs lika stora och får en tillräcklig friyta. När det är flera partners eller ont om utrymme lyfter vi fram våra partners i text. Gärna till höger som en linje utifrån vår logotyps friyta.

Partner är huvudavsändare

Om den externa aktör vi samarbetar med är huvudavsändare ska vår logotyp lyftas fram som en partner.

Vår avsändare ska exponeras tydligt, med rätt friyta och i ett jämbördig förhållande till andra partners om det finns flera.

Även om vi tar rollen som partner till en huvudavsändare kan vi berätta om samarbetet och det vi bidrar med i egna kontaktytor.

Får jag lyfta fram fler än ett namn?

Ja det går bra, men lyft bara fram de namn som tillför något för mottagarna. Sträva efter enkelhet. Det finns en risk att kommunikationen blir svårare att ta till sig om vi förklarar med hjälp av många olika namn. Det viktigaste är alltid att mottagaren tar till sig budskapet och förstår att det kommer från Region Stockholm.

Är det bara publika namn som får placeras i hörn och nära logotypen?

Ja, vi undviker att placera andra namn där eftersom en placering nära själva budskapet, i rubrik eller brödtext, är tydligare.

När är det lämpligt att placera namn för publik verksamhet i ett hörn?

När namnet inte kan göras till en del av rubriken och det inte räcker att skriva det i brödtexten.

När är det lämpligt att placera namn för publik verksamhet nära logotypen, alltså med minimi-utrymme?

Det är lämpligt när utrymmet är begränsat. På en fasadskylt till exempel.

Hur ska jag tänka om jag behöver kommunicera flera namn på en yta?

Fundera på vilket namn som är viktigast för mottagaren att uppmärksamma. Det kan vara en publik verksamhet, en tjänst, ett projekt eller något annat vi tillhandahåller. Placera förslagsvis det viktigaste namnet i rubriken.

  • Rubrik - namn för tjänst eller projekt
  • Hörn - namn för publik verksamhet
  • Kontaktuppgift - namn för ansvarig verksamhet, förvaltning eller nämnd
  • Rubrik - namn för publik verksamhet
  • Brödtext - namn för tjänst eller projekt
  • Kontaktuppgift - namn för ansvarig verksamhet,förvaltning eller nämnd

Vad ska jag göra om jag inte vet om en verksamhet är publik?

Om du är osäker, fråga XX (förtydligas inom kort) om verksamheten du kommunicerar bör klassas som en publik verksamhet. Ett generellt tips är också att integrera namnet i din rubrik eller brödtext. Det fungerar i de flesta
fall även för publika verksamheter.

  • Senast granskad: 6 februari 2025
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..