Kriterier för subwebbar
Innan arbetet med att sätta upp en ny subwebb behöver ni först ta reda på om det är aktuellt med lösningen subwebb. För att ta redan på det gör ni en förstudie. För att ringa in behovet av subwebb listar vi här ett antal kriterier som behöver stämma in för att en subwebb ska vara aktuell:
Målgruppens behov
Subwebben ska tillgodose ett specifikt informationsbehov hos en avgränsad målgrupp som inte tillgodoses av huvudwebbplatsen.
Självständigt innehåll
Innehållet på subwebben ska vara tillräckligt unikt och omfattande så att en egen struktur är aktuell, snarare än att integreras i huvudwebbplatsen eller annan befintlig webbplats.
Organisatorisk avgränsning
Subwebben ska spegla en organisatorisk enhet, ett program eller en tjänst som arbetar självständigt och har egna verksamhetsmål eller tjänster.
Specialiserad funktionalitet
Om subwebben kräver specifik teknisk funktionalitet (som egna inloggningssystem, verktyg eller tjänster) som inte är kompatibelt med huvudwebbplatsen.
Volym och frekvens av uppdateringar
Subwebben ska uppdateras regelbundet och en kontinuerlig produktion av innehåll som kräver dedikerade resurser och redaktörer.
Tydligt syfte och mål
Subwebben måste ha ett tydligt definierat syfte och mål som är mätbara och som motiverar en separat webbplats i termer av ökad användarnytta eller effektivitet.
Subwebb med Region Stockholms varumärke
För subbwebbar som nyttjar Region Stockholms grafiska profil ska innehållet bidra till ett enhetligt varumärke, och det ska finnas en plan för att hålla design, språk och struktur konsistent med huvudwebbplatsen.
Om inte subwebb känns aktuell
Om en subwebb inte känns aktuell efter att ni har gått igenom kriterierna kan det istället vara aktuellt att:
- Flytta in innehållet till huvudwebbplatsen.
- Flytta innehållet till annan redan existerande webbplats (ex. 1177).
- Senast granskad: 13 januari 2025