• Region Stockholm medverkar i Digital Futures

Det nya samarbetet inom Digital Futures ger Region Stockholm en plattform att utveckla digitala lösningar i samverkan med externa partners. Det bidrar till förbättringar för hälso- och sjukvården i länet och utvecklar Stockholmsregionen som en attraktiv region för forskning, helt i linje med Region Stockholms forskningsstrategi. Genom att medverka stärks även samarbetet med Stockholms stad, universiteten och näringslivet i Stockholm.

Forskning och innovation
  • 10 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 8 juli: Tredje rapporten om sommarens vård

Vid veckans chefläkarmöte rapporteras om en vecka som inleddes med särskilt hög belastning på flera av länets akutmottagningar. Nu på fredagen är beläggningen fortsatt hög, men läget stabilt. Ökningen av antalet patienter med covid-19 bidrar till den höga beläggningen.

Hälso- och sjukvård
  • Många nya aktörer i länet tar del av utökat projektstöd

För att stötta kulturlivets återstart är kulturnämndens budget för Projektstöd i år utökad med två miljoner. I denna sista omgång av Projektstöd 2022 fördelar kulturförvaltningen 5 790 000 kronor till 63 olika aktörer i Stockholms län.

• Överenskommelse kring hälsodata med branschorganisationer

Region Stockholm och Centrum för hälsodata har kommit överens med flera branschorganisationer om gemensamma regler för hälsodata. Det berör framför allt hur samverkan och användning och utlämnande av hälsodata ska gå till från de verksamheter inom regionen som har tillgång till hälsodata. Syftet är att ytterligare säkra integritetsskydd för patienter och invånare och att ge tydliga förutsättningar för branschen i sitt viktiga bidrag att bota sjukdomar och rädda liv.

Forskning och innovation
  • Pristak för resor med betalkort under en dag

Allt fler blippar betalkortet för att köpa enkelbiljetter med SL. Nu är det bestämt att tjänsten ska utvecklas med ett pristak så att resenären, när den kommit upp i pristaket, inte debiteras för efterföljande blipp med betalkortet samma dag.

Kollektivtrafik
  • Strejken är över

SKR, Sobona och Vårdförbundet har accepterat medlarnas bud om ett nytt avtal. Därmed är strejken och blockaden gällande mertid, övertid och nyanställningar över i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Tre kommuner samverkar med kulturaktörer i kommunresidens

Med start i september kommer invånare i Värmdö, Botkyrka och Skarpnäck, Stockholms stad att möta kulturaktörer och delta i cirkus, musik, dans och slöjd. 26 grupper ansökte till de tre kommunresidensen, som nu är tillsatta.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare
  • Life science-samarbetet mellan Stockholm och Uppsala växer

Region Stockholm och Region Uppsala går samman för att stärka regionens gemensamma kluster för life science. Målet är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner. På fredagen undertecknades en avsiktsförklaring.

Forskning och innovationHälso- och sjukvårdRegional utveckling
  • Bällstavägen avstängd nattetid 9-15 juni

Från 9 juni till 15 juni kommer Bällstavägen stängas av mellan ca kl. 22 och kl. 05 för arbete med asfaltering av nya på- och avfartsramper.

Projekt inom lokalbana-spårvagnKollektivtrafik
  • Ny poddserie om regional utveckling

Just nu är ett samrådsförslag till ny regional utvecklingsplan ute på remiss. Region Stockholm kompletterar detta med en fördjupande poddserie.

Regional utvecklingRUFS - regional utvecklingsplan
  • Vårdförbundets strejk riskerar liv och hälsa

Vårdförbundets strejkvarsel innebär mycket allvarliga konsekvenser för hälso- och sjukvården i Region Stockholm. En strejk kommer att drabba stora grupper av patienter som till exempel cancerpatienter och hjärtpatienter.