• 19 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 19 februari 2022.

• Ukrainskt pass gäller som biljett i SL-trafiken

Region Stockholms trafiknämnd beslutade under onsdagen att ukrainskt pass ska gälla som biljett i kollektivtrafiken. Beslutet gäller omgående och tills annat meddelats.

Kollektivtrafik
  • Lyssna på Cirkuspodden

Nu kan du lyssna på sex poddavsnitt med material från Cirkusflätans kurs i cirkuspedagogik och didaktik.

• Ukrainas flagga hissas

Med anledning av att Ryssland har invaderat Ukraina hissar Region Stockholm den ukrainska flaggan vid Landstingshuset.

Organisation och styrning
  • 18 februari: Lägesrapport om covid-19

Efter en mycket ansträngd situation vid länets sjukhus under början av veckan är läget nu lite förbättrat och antalet patienter med covid-19 vid sjukhusen sjunker. I morse rapporterar sjukhusen 470 patienter med covid-19 att jämföra med 579 förra fredagen. Antalet sjukskrivna medarbetare inom hälso- och sjukvården är fortsatt högt men flera vårdgivare rapporterar nu att fler kommer tillbaka till jobbet.

Hälso- och sjukvård
  • QR-kod ska få fler män att delta i screening

Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland startar ett pilotprojekt med QR-kod-genererade översättningar av screeningkallelser. Kallelsen till screening för tidig upptäckt av pulsåderbråck i buken, som skickas ut till alla 65-åriga män, har försetts med en QR-kod som leder till en översatt version på det språk mobiltelefonen är inställd på. Det är första gången metoden används i Sverige, och syftet är att öka jämlikheten och rädda liv.

• 9 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 9 februari 2022.

• 17 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 17 februari 2022.

• 12 februari: Lägesbild covid-19

Med anledning av smittspridningen av covid-19 rapporterar vi följande lägesbild idag som kompletterar ordinarie lägesrapporter på tisdagar och fredagar. Den här rapporten avser den 12 februari 2022.

• Akutläkarbil kan ge blodtransfusion

Nu är en av regionens tre akutläkarbilar utrustad med blod. Akutläkarbilen kommer att larmas till fall där någon snabbt kan behöva blodtransfusion.

• Påfyllnadsdos nu för alla födda 1961 eller tidigare

Bokningen för påfyllnadsdosen i vaccinationen mot covid-19 öppnar idag för personer födda år 1961 eller tidigare. Det ska ha gått minst 6 månader från den andra dosen innan man kan erbjudas påfyllnadsdosen. Med denna tredje vaccination förstärks och förlängs skyddet mot covid-19.

• Se filmen om Arninges nya station

12 december börjar både tåg och bussar att gå till nya Arninge station och bussterminal. En ny knutpunkt för kollektivtrafiken i Nordost.

Kollektivtrafik
  • Ökad vaccinationskapacitet

Nu ökar Region Stockholm vaccinationskapaciteten och öppnar redan i nästa vecka Stockholmsmässan i Älvsjö för vaccination mot covid-19. Ett intensivt förberedelsearbete pågår nu för att så snabbt som möjligt kunna iordningsställa lokalerna. Vaccinationsbokningen kommer att ske via appen Alltid Öppet eller genom telefonbokningen.

Hälso- och sjukvård
  • Vårdcentralen hjälper barn och unga med psykisk ohälsa

Från och med den 1 december kan barn och unga få hjälp på vårdcentralen med besvär som sömnproblem, depression och ångest. Vid behov skriver vårdcentralen en remiss eller hänvisar vidare till barn- och ungdomspsykiatrin, BUP.

• Dubbla residens inom cirkus och dans i Gula Villan

Gula Villans cirkusresidens har tilldelats Klara Mossberg och Lisa Angberg. Dansresidenset tilldelades Veronica Hammarlund och Catrin Jonasson, koreografer i gruppen Framework.

• Budget 2022: De ekonomiska förutsättningarna

Pandemins effekter kommer att påverka både Stockholms län och Region Stockholm under 2022. Därför betonas det i Budget 2022 att det nu är viktigt att skapa förutsättningar och möjligheter för en stark återstart.

Ekonomi och budget
  • Region Stockholm lägger förslag för framtidens förlossningsvård

Idag har regionledningskontoret lagt ett förslag om framtidens förlossningsvård till regionstyrelsens extra sammanträde imorgon torsdag 11 november. Totalt innebär förslaget en förstärkning av förlossningsvården under åren 2022–2024 med totalt 555,5 miljoner kronor.