• Rörelse och poesi sprider glädje inom heldygnsvården

På BUP heldygnsvårdsenhet 2 har ”Rörelse och poesi”, ett sätt för patienter och vårdnadshavare att uttrycka sig genom poesi och dans genomförts återkommande under hösten.

Kultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Fler deltar i screening av livmoderhalscancer med självprov

Deltagandet i screening av livmoderhalscancer har ökat sedan Region Stockholm införde ett erbjudande om självprovtagning av HPV (humant papillom virus) i Stockholm och på Gotland. Ökningen syns i alla åldrar men framför allt i gruppen som ofta uteblir från cellprovtagning.

• Utsläppen i Stockholms län minskar för sakta

En ny rapport från Region Stockholm har tagit tempen på klimatläget i länet. Vilka är de stora utsläppen och vilka områden bör prioriteras för att det regionala målet med netto noll till år 2045 ska kunna nås?

HållbarhetRegional utveckling
  • 50 miljoner i felaktiga utbetalningar stoppas med funktion mot välfärdsbrott

För att stävja den brottslighet som varje år sker inom hälso- och sjukvården har Region Stockholm inrättat en övergripande funktion mot oegentligheter och välfärdsbrott. De granskningar som hittills gjorts har lett till att misstänkt brottslighet för cirka 100 miljoner kronor polisanmälts och felaktiga utbetalningar för drygt 50 miljoner kronor per år har stoppats. Med den nya funktionen intensifieras regionens arbetet mot välfärdsbrott ytterligare.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Klart med ny leverantör för sjuktransporter

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tecknat avtal med Premedic Östergötland AB angående den nya sjuktransporttjänsten som startar i mars 2024.

Hälso- och sjukvård
  • Gemensamt krafttag för länets elförsörjning

En robust elförsörjning är en viktig förutsättning för hela Stockholmsregionens fortsatta tillväxt och klimatomställning. Att säkerställa en långsiktig elförsörjning och motverka kapacitetsbrist i elnäten är en gemensam angelägenhet. Därför startar nu Länsstyrelsen och Region Stockholm ett regionalt samverkansforum om elförsörjning tillsammans med ett antal viktiga aktörer.

Organisation och styrningRegional utvecklingHållbarhet
  • Region Stockholm skänker blodbuss till Ukraina

Region Stockholm skänker en utrustad blodbuss som körs ner till Ukraina. Det sker efter ett beslut av regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić. Donationen av blodbussen sker på en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation och är ett led i Region Stockholms humanitära stöd till Ukrainas folk.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Utökad finansiering till bussterminal i Katarinaberget

Trafiknämnden föreslog den 22 mars att regionfullmäktige fattar beslut om utökad budget fram till och med november 2023 och ett förnyat genomförandebeslut för projekt Bussterminal Slussen.

Kollektivtrafik
  • Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Övervikt bland barn minskar men stora skillnader ses i länet

Övervikt och obesitas minskar bland barn efter uppgången som sågs under pandemiåren. Men skillnaderna i länet är stora. Det är ett av många resultat om barns hälsa i 2023 årsrapport från Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Fortsatt ökning av barn och unga med adhd och autismdiagnoser

Under det senaste decenniet har antalet neuropsykiatriska utredningar ökat stadigt, och diagnoserna adhd och autism har blivit allt vanligare bland barn och ungdomar i Stockholms län. Trenden fortsätter, visar en ny rapport.

Hälso- och sjukvård
  • Så kan kravlös dans bidra till främjad hälsa för unga tjejer

Genom att fokusera på kroppens rörelser och samspela med varandra, kan dans bidra till stärkt självförtroende och ökad social sammanhållning. Kravlös dans för unga tjejer bidrar till en ökad tilltro till den egna förmågan och en känsla av gemenskap.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård
  • Kvinnors upplevelse av förlossning utvecklas positivt

Andelen kvinnor som känner sig trygga under förlossningen har ökat något i Stockholms län, liksom kvinnornas upplevelse av att ha fått det stöd från personalen de behöver. Det framgår av SKR:s årliga graviditetsenkät för 2023.

• Information om Vårdförbundets blockad

Just nu pågår en facklig blockad som innebär att Vårdförbundets medlemmar inte nyanställs eller jobbar mertid och övertid. I Region Stockholm samordnas resurser för att möta patienternas behov av vård.

• Transforma blir kommunkoreografer i Södertälje 2025

Under 2025 får boende i Södertälje möta dans i vardagen med Louise Kvarby och Anna Lord som kommunkoreografer. Genom dans och film kommer koreograferna under namnet Transforma möta en bredd av invånare i Södertälje kommun.

Konstnär och kulturutövareArrangera kultur
  • 200 unga sommarjobbar med kultur

I sommar kommer omkring 200 unga att sommarjobba med kultur i 14 kommuner i Stockholms län, genom ett samarbete mellan kommunerna och Region Stockholm.

KulturArrangera kulturKonstnär och kulturutövare