• 15 juli: Fjärde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade en mycket hög beläggning på både akutmottagningar och vårdavdelningar vid veckans chefläkarmöte. En bidragande orsak är att flera sjukhus har en högre sjukfrånvaro än vanligt på grund av covid-19. Då även fler patienter än tidigare har covid-19 ökar behovet av mer vårdpersonal vid länets sjukhus.

• 2 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 277 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är nio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • För en strategisk utbyggnad av regionala cykelvägar

Den 2 september cyklade politiker och tjänstepersoner från länets kommuner, Trafikverket och Region Stockholm gemensamt delar av ett cykelstråk som har prioriterats för utbyggnad inom den regionala cykelförhandlingen, sträckan Norrtull-Häggvik. Genom att cykla stråken tillsammans blir det lättare att se vilka insatser som behövs göra.

Regional utveckling
  • Överenskommelse kring hälsodata med branschorganisationer

Region Stockholm och Centrum för hälsodata har kommit överens med flera branschorganisationer om gemensamma regler för hälsodata. Det berör framför allt hur samverkan och användning och utlämnande av hälsodata ska gå till från de verksamheter inom regionen som har tillgång till hälsodata. Syftet är att ytterligare säkra integritetsskydd för patienter och invånare och att ge tydliga förutsättningar för branschen i sitt viktiga bidrag att bota sjukdomar och rädda liv.

Forskning och innovation
  • Pristak för resor med betalkort under en dag

Allt fler blippar betalkortet för att köpa enkelbiljetter med SL. Nu är det bestämt att tjänsten ska utvecklas med ett pristak så att resenären, när den kommit upp i pristaket, inte debiteras för efterföljande blipp med betalkortet samma dag.

Kollektivtrafik
  • Region Stockholm medverkar i Digital Futures

Det nya samarbetet inom Digital Futures ger Region Stockholm en plattform att utveckla digitala lösningar i samverkan med externa partners. Det bidrar till förbättringar för hälso- och sjukvården i länet och utvecklar Stockholmsregionen som en attraktiv region för forskning, helt i linje med Region Stockholms forskningsstrategi. Genom att medverka stärks även samarbetet med Stockholms stad, universiteten och näringslivet i Stockholm.

Forskning och innovation
  • 16 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 260 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 26 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 10 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 132 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 38 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Många nya aktörer i länet tar del av utökat projektstöd

För att stötta kulturlivets återstart är kulturnämndens budget för Projektstöd i år utökad med två miljoner. I denna sista omgång av Projektstöd 2022 fördelar kulturförvaltningen 5 790 000 kronor till 63 olika aktörer i Stockholms län.

• 18 mars: Lägesrapport om covid-19

Läget i hälso- och sjukvården fortsätter att stabiliseras med färre patienter med covid-19. Idag rapporteras 255 patienter med covid-19 vid länets sjukhus. Det är 67 färre patienter jämfört med föregående fredag.

• Vård för de som flyr från Ukraina

Det finns en god beredskap i regionen för ett ökat sjukvårdsbehov vid främst våra sjukhus. Det ligger i akutsjukvårdens natur att ha god flexibilitet. Just nu förbereder sig hälso- och sjukvården för ett ökat sjukvårdsbehov på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Vården ska vara väl förberedd om det kommer en förfrågan från Socialstyrelsen om att ta hand om patienter med vårdbehov från Ukraina.

• Lyssna på Cirkuspodden

Nu kan du lyssna på sex poddavsnitt med material från Cirkusflätans kurs i cirkuspedagogik och didaktik.

• Lyckad konstsatsning på mottagningar inom Beroendecentrum Stockholm

Alla invånare har rätt att ta del av kultur – även de som vistas inom vård och omsorg. Forskning visar att kultur kan bidra till förbättrad hälsa och livskvalitet. Därför ska kulturen vara integrerad i Beroendecentrum Stockholms verksamhet.

Kultur och hälsaOffentlig konstHälso- och sjukvård
  • Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Rörelse och poesi sprider glädje inom heldygnsvården

På BUP heldygnsvårdsenhet 2 har ”Rörelse och poesi”, ett sätt för patienter och vårdnadshavare att uttrycka sig genom poesi och dans genomförts återkommande under hösten.

Kultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Övervikt bland barn minskar men stora skillnader ses i länet

Övervikt och obesitas minskar bland barn efter uppgången som sågs under pandemiåren. Men skillnaderna i länet är stora. Det är ett av många resultat om barns hälsa i 2023 årsrapport från Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.