• Bra betyg till vårdcentraler i Region Stockholm

Vårdcentralerna i Region Stockholm får bra betyg i 2023 års nationella patientenkät. Ungefär 80 procent av de tillfrågade har haft en bra helhetsupplevelse i vården.

• 270 tunnelbanevagnar av modell C20 färdigrenoverade

Den 27 februari lämnade den sista ombyggda C20-vagnen verkstaden i Västerås för att trafikera Stockholms tunnelbana igen. Det innebär att Region Stockholm har rustat upp alla 270 vagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.

Kollektivtrafik
  • Sommarrapport om läget i vården vecka 30

Region Stockholm publicerar varje vecka en sommarrapport om läget i vården som publiceras på torsdagar. Det här är den femte rapporten för sommaren 2024.

• Lyckad konstsatsning på mottagningar inom Beroendecentrum Stockholm

Alla invånare har rätt att ta del av kultur – även de som vistas inom vård och omsorg. Forskning visar att kultur kan bidra till förbättrad hälsa och livskvalitet. Därför ska kulturen vara integrerad i Beroendecentrum Stockholms verksamhet.

Kultur och hälsaOffentlig konstHälso- och sjukvård
  • Invigning av ny elevkonst i Tensta

Under våren har mellanstadiebarn från Askebyskolan arbetat med en konstutställning till Tensta tunnelbanestation. Den 24 maj invigde trafikförvaltningen tillsammans med flera samarbetspartners konsten under högtidliga former, med 150 elever på plats.

KollektivtrafikKultur
  • Rörelse och poesi sprider glädje inom heldygnsvården

På BUP heldygnsvårdsenhet 2 har ”Rörelse och poesi”, ett sätt för patienter och vårdnadshavare att uttrycka sig genom poesi och dans genomförts återkommande under hösten.

Kultur och hälsaHälso- och sjukvård
  • Övervikt bland barn minskar men stora skillnader ses i länet

Övervikt och obesitas minskar bland barn efter uppgången som sågs under pandemiåren. Men skillnaderna i länet är stora. Det är ett av många resultat om barns hälsa i 2023 årsrapport från Barnhälsovårdsenheten i Region Stockholm.

Hälso- och sjukvård
  • Fortsatt ökning av barn och unga med adhd och autismdiagnoser

Under det senaste decenniet har antalet neuropsykiatriska utredningar ökat stadigt, och diagnoserna adhd och autism har blivit allt vanligare bland barn och ungdomar i Stockholms län. Trenden fortsätter, visar en ny rapport.

Hälso- och sjukvård
  • Så kan kravlös dans bidra till främjad hälsa för unga tjejer

Genom att fokusera på kroppens rörelser och samspela med varandra, kan dans bidra till stärkt självförtroende och ökad social sammanhållning. Kravlös dans för unga tjejer bidrar till en ökad tilltro till den egna förmågan och en känsla av gemenskap.

Kultur och hälsaKulturHälso- och sjukvård
  • Kvinnors upplevelse av förlossning utvecklas positivt

Andelen kvinnor som känner sig trygga under förlossningen har ökat något i Stockholms län, liksom kvinnornas upplevelse av att ha fått det stöd från personalen de behöver. Det framgår av SKR:s årliga graviditetsenkät för 2023.

• Transforma blir kommunkoreografer i Södertälje 2025

Under 2025 får boende i Södertälje möta dans i vardagen med Louise Kvarby och Anna Lord som kommunkoreografer. Genom dans och film kommer koreograferna under namnet Transforma möta en bredd av invånare i Södertälje kommun.

Konstnär och kulturutövareArrangera kultur
  • Besök en filminspelning hos Film Stockholm på Järvaveckan

Järvaveckan pågår för fullt och den regionala filmfonden Film Stockholm medverkar på Jobbtorget på lördag den 1 juni där besökarna kommer ha möjlighet att hälsa på en filminspelning ledd av regissören Ahmed Abdullahi.

• Intresseanmälan öppnar för nya kommunresidens

Under 2024/2025 finns det möjlighet för fyra kommuner i länet att arbeta kring communitykultur i samarbete med Region Stockholms konsulenter inom konstformerna cirkus, dans, slöjd och musik. Residensen kommer att lysas ut till kulturutövare senare i vår.

• Region Stockholm minskar beroendet av hyrbemanning

I enlighet med uppdraget i regionens budget pågår sedan januari ett arbete med syfte att minska beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Idag presenteras den första delen av den regiongemensamma plan som är under framtagande. De första åtgärderna inom ramen för planen innebär en kraftig minskning av inhyrd bemanning i samband med operationer.

• Utsläppen i Stockholms län minskar för sakta

En ny rapport från Region Stockholm har tagit tempen på klimatläget i länet. Vilka är de stora utsläppen och vilka områden bör prioriteras för att det regionala målet med netto noll till år 2045 ska kunna nås?

HållbarhetRegional utveckling
  • Klart med ny leverantör för sjuktransporter

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har tecknat avtal med Premedic Östergötland AB angående den nya sjuktransporttjänsten som startar i mars 2024.