• Ekonomiskt läge i kollektivtrafiken påverkar tidtabellsplanering inför 2024

Årets trafikförändringsremiss till kommunerna präglas av ett historiskt tufft ekonomiskt läge för kollektivtrafiken. Förslagen på förändringar till 2024 års tidtabeller måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Ny rapport visar att 97 av 100 betalar för sin resa med SL

Under pandemin steg andelen resor som görs med SL utan att man betalar för sig. Men 2022 gick fuskandet ner till samma nivå som 2019. Det visar en rapport från trafikförvaltningen.

KollektivtrafikEkonomi och budget
  • Ny inriktning för basering av ambulanshelikopter

Sommaren 2021 beslutade Region Stockholm att arbeta utifrån inriktningen att ambulanshelikoptertjänsten i framtiden ska placeras vid Ullna i Österåkers kommun. Nu byter regionen inriktning. Anledningen är bland annat nya säkerhetskrav och att regionen och markägaren inte lyckats mötas kring hur den färdiga anläggningen ska upplåtas.

• Smittspårning efter ett mässlingsfall

Karolinska Universitetssjukhuset har under föregående vecka haft ett fall med konstaterad mässling på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

• Färgexplosion i ny konstväxling på Odenplan

Den 14 april 2023 öppnar utställningen ”Rigid Room” av konstnären Niels Munk Plum. Han tog examen från Malmö Konsthögskola 2022. Utställningen pågår fram till 2 juli 2023.

KulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konstKollektivtrafik
  • Förslag till inriktning och avtalsmodell för sjukhusavtal 2024

Den 14 mars beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN, om förslag till inriktning och avtalsmodell för de nya sjukhusavtalen som ska börja gälla från 2024. Beslutet innebär att HSN föreslår för regionfullmäktige att godkänna förslaget, vilket förväntas ske i september.

Hälso- och sjukvård
  • Minskad inhyrd bemanning ger bättre arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter

Som tidigare kommunicerats ska Region Stockholms beroende av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården minskas. Hälso- och sjukvården ska präglas av kontinuitet och långsiktighet och regionen vill prioritera satsningar på de egna medarbetarna och deras arbetsmiljö. Inriktningen drivs nu på med hjälp av insatser där målet är att öka andelen egna medarbetare.

• Stödinsatser till Ukraina fortsätter

Region Stockholm har skänkt material och annan hjälp till Ukraina efter den ryska invasionen för ett år sedan. Stödinsatserna fortsätter, nu senast med ett beslut i trafiknämnden där Region Stockholm överlämnar 14 bussar för transport till Ukraina inom ramen för EU-kommissionens initiativ.

Organisation och styrning
  • Vinnarna av Gyllene Äpplet 2022

Ett ledarskap med helhetssyn och ett stort engagemang för utveckling, samt en lösning som gör att vårdpersonal kan logga in direkt i journalsystemet. Det är två insatser som nu belönas med 2022 års Gyllene Äpple.

Organisation och styrning
  • Region Stockholm skänker ambulans till Ukraina

Region Stockholm har beslutat att skänka en ambulans till Ukraina. Beslutet fattas efter önskemål om bistånd från kommunala sjukhus i Lviv. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan har förmedlat kontakten mellan sjukhusen och Region Stockholm.

• 3 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 609 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är ungefär lika många som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Ny webbutbildning stärker länets biografer

Visar du film i Stockholms län? Nu har Region Stockholm tillsammans med Riksföreningen Biograferna tagit fram en webbutbildning för biografmaskinister.

• Budget 2023 i sammanfattning

Regionfullmäktige har den 7 december beslutat om budget 2023. Här finns en sammanfattning av innehållet.

Ekonomi och budget
  • 25 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 265 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är en person fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.

Kollektivtrafik
  • Live Nation nominerad till Stora Turismpriset 2022

Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.

Regional utveckling
  • Resultat och prognos efter årets första åtta månader

Det prognostiserade resultatet motsvarar 2,3 procent av de samlade skatteintäkterna för 2022 och uppgår till 2 146 miljoner kronor. Det är 2 004 miljoner kronor högre än budget. Den högre prognosen beror på ökade samlade skatteintäkter på sammanlagt 2 875 miljoner kronor. Därtill ökar statsbidragen med cirka 2 000 miljoner kronor jämfört med budget. Det prognostiserade resultatet överstiger SKR:s riktvärde för god ekonomisk hushållning på två procent av de samlade skatteintäkterna.

Organisation och styrningEkonomi och budget