• Ökad framtidstro hos näringslivet trots fler konkurser

Antalet konkurser fortsatte öka första kvartalet 2024, samtidigt konstateras ett bättre stämningsläge bland företagen. Det visar Region Stockholms senaste rapport om läget i Stockholmsregionen.

HållbarhetRegional utveckling
  • Strejkvarsel bedöms samhällsfarligt

Region Stockholm bedömer strejkvarslet från Vårdförbundet som samhällsfarligt. Därför kallas nu Vårdförbundet till lokala förhandlingar för att undvika eller begränsa strejken.

Hälso- och sjukvård
  • Fler får tillgång till förebyggande behandling mot hiv

Mottagningar inom Vårdval sexuell hälsa kommer från och med 1 september 2024 att erbjuda personer i riskgrupper läkemedelsbehandling för att förebygga hivinfektion.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • 30 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 43 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 25 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 265 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är en person fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Konstnären Ulla Wiggens verk visas på Gärdet

En av årets mest omtalade konstnärer ställer ut på Gärdets tunnelbanestation - så görs konsten tillgänglig för alla.

KulturKollektivtrafikKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Live Nation nominerad till Stora Turismpriset 2022

Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.

Regional utveckling
  • De får konstnärliga gestaltningsuppdrag på Danderyds sjukhus

Kulturförvaltningen har fattat beslut om tilldelning av 6 konstnärliga gestaltningsuppdrag. De beräknas att installeras i ny byggnad år 2025. Mellan 385-402 ansökningar har inkommit till de olika utlysningarna.

Hälso- och sjukvårdKultur
  • Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.

Kollektivtrafik
  • Resultat och prognos efter årets första åtta månader

Det prognostiserade resultatet motsvarar 2,3 procent av de samlade skatteintäkterna för 2022 och uppgår till 2 146 miljoner kronor. Det är 2 004 miljoner kronor högre än budget. Den högre prognosen beror på ökade samlade skatteintäkter på sammanlagt 2 875 miljoner kronor. Därtill ökar statsbidragen med cirka 2 000 miljoner kronor jämfört med budget. Det prognostiserade resultatet överstiger SKR:s riktvärde för god ekonomisk hushållning på två procent av de samlade skatteintäkterna.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Region Stockholms månadsrapport för juli, 2022

Prognosen för 2022 är fortfarande ett resultat på 1 487 miljoner kronor, vilket motsvarar 1,6 procent av samlade skatteintäkter och nästan når upp till definition av god ekonomisk hushållning på två procent. Det framgår av Region Stockholms månadsrapport för juli, 2022. I samband med delårsrapporten görs en ny prognos för året.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Vad händer efter valet?

Efter valet till regionfullmäktige väntar en tidsperiod om cirka två veckor där det slutliga valresultatet ska fastställas. Den 18 oktober kommer det nya regionfullmäktige att ha sitt första sammanträde.

Organisation och styrning
  • 14 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 138 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är sex fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 17 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 117 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 15 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 24 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 115 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är två färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Magnus Huss gör satsning på dans för äldre

Att dansa kopplar ihop hjärna och kropp, kan leda till en förbättring av motoriska funktioner och  påverkar vårt autonoma nervsystem och immunsystem i positiv riktning.

Hälso- och sjukvårdKultur