• Region Stockholms bokslutskommuniké 2023

Region Stockholm redovisar ett negativt resultat på -1 011 miljoner kronor för 2023. Det är 2 445 miljoner kronor bättre än budget. Region Stockholm har fortsatt ett mycket tufft ekonomiskt läge inför 2024 likt övriga regioner i landet.

Ekonomi och budget
  • Ukrainska företagare i Sverige för unik konferens

Nu breddar Region Stockholm stödet till Ukraina. Den 15 och 16 februari står regionen värd för en konferens där ukrainska företagare får träffa svenska motsvarigheter samt andra aktörer. Syftet är att hitta nya sätt att stötta landets näringsliv.

Forskning och innovation
  • Ny bok sammanfattar forskning om biblioteksverksamhet för barn

Barn och unga är en prioriterad målgrupp för folkbiblioteken. En ny forskningsöversikt sammanställd av Regionbibliotek Stockholm sammanfattar de senaste årens forskning om biblioteksverksamhet för och med barn och unga.

Bibliotek
  • Nu fördelas Projektstöd till 62 av länets kulturaktörer

Intresset för att söka Projektstöd i första omgången för 2024 har varit stort och antalet ansökningar ökade med 43 % jämfört med föregående år. Nu fördelas stöd till 62 olika kulturprojekt.

KulturStöd
  • Nära till hjälp vid förlossningsrädsla

Alla blivande mammor i Stockholms län med måttlig förlossningsrädsla kan få stödsamtal på en barnmorskemottagning. Det är ett sätt att erbjuda hjälp nära den gravida. Hittills har över 120 samtalsbarnmorskor utbildats.

• Flest antal konkurser i Stockholms län sen 90-talet

2023 var ett tufft år för många svenska företag. Totalt gick 3106 företag i konkurs i Stockholms län under fjolåret, vilket är den högsta siffran sedan 1997. Det visar Region Stockholms nya rapport Läget i Stockholms län.

Regional utveckling
  • Läget i vården vecka 1

Läget på akutsjukhusen är fortsatt ansträngt men hanterbart. Många patienter är sjuka i olika virusinfektioner samtidigt som halkolyckorna har ökat senaste veckan.

• Blodgivning den bästa julgåvan

Varje dygn går det åt ungefär 100 liter blod inom Region Stockholms sjukvård. För att klara behovet behövs fler blodgivare, särskilt inför storhelgerna.

• Digital stadsvandring i Sollentuna

Stockholms läns museum digitala utställningen Sollentuna stories är utformat som en digital stadsvandring som bjuder in besökarna att upptäcka hemliga lager av Sollentuna genom invånarnas egna tankar, minnen och bilder från en plats i förändring.

• Nytt näringslivsråd möter Stockholmsregionens utmaningar

Stockholmsregionen är Sveriges ledande tillväxt- och kunskapsregion men styrkorna kan inte tas för givna. För att ytterligare stärka näringslivets förutsättningar och den internationella konkurrenskraften bildades idag Stockholmsregionens näringslivsråd.

Regional utvecklingOrganisation och styrning