• Region Stockholm skänker sjukvårdsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker utrustning till den ukrainska sjukvården för att hjälpa nödställda i kriget. Det handlar bland annat om anestesistationer och handdesinfektion. Utrustningen doneras efter beslut i regionstyrelsen.

• Årsredovisning 2021: Positivt resultat efter ännu ett år av pandemi

År 2021 var ännu ett år som präglades av pandemin som fick stor påverkan på invånarna i Stockholms län och verksamheterna i Region Stockholm. Regionen presenterar trots detta ett positivt resultat som bidrar till att möta de ekonomiska utmaningarna framåt. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning för 2021 som beslutats av regionfullmäktige.

• 31 maj: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 125 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är tio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 5 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 234 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 16 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• 12 april: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 226 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 8 färre än det som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholms månadsrapport för april, 2022

Region Stockholm har fortsatt en stabil ekonomi som avspeglas i de resultat som koncernen har lämnat för åren 2019-2021 och för helåret 2022 prognostiseras ett resultat på 1 487 miljoner kronor, vilket är 1 346 miljoner kronor högre än budget. Region Stockholm redovisar ett resultat på 1 677 miljoner kronor per april 2022, vilket är 1 929 miljoner kronor högre jämfört med budget. Det framgår av Region Stockholms månadsrapport per april 2022.

• Prioriterings-och dirigeringstjänsten tas över i egen regi 2024

Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 14 juni att den regionala prioriterings- och dirigeringstjänsten tas över i egen regi från och med den 1 november 2024. Avtalet med SOS Alarm AB förnyades för ytterligare två år och kvarstår under genomförandeperioden.

• Nu lanseras Folkbildningsstrategi för Stockholmsregionen

Regionfullmäktige har fattat beslut om en folkbildningsstrategi för Region Stockholm. Folkbildningsstrategin ska ge riktning för det övergripande arbetet med folkbildningsfrågor i Stockholmsregionen och bidra till ökad kunskap, dialog och samsyn mellan regionala och lokala aktörer och folkbildningens aktörer.

• Från Sápmi till Fridhemsplan

Britta Marakatt-Labba visar detaljrika broderier på Fridhemsplans tunnelbanestation i en av höstens Konstväxlingar. Hennes verk gestaltar olika delar av Sápmis landskap, kultur och historia.

KollektivtrafikKulturOffentlig konst
  • Stora skillnader i den arbetsrelaterade folkhälsan

Det finns stora skillnader mellan grupper när det gäller den arbetsrelaterade hälsan i Stockholms län, visar en ny rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM). Bland annat varierar kroppslig smärta stort mellan yrken.

• Nya sommaräventyr på Saltkråkan – Film Stockholm samproducerar

Nu startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska sommarberättelse ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien spelas in i Stockholms skärgård med den regionala filmfonden Film Stockholm som samproducent.

• Nya lokala förhandlingar om samhällsfara

Region Stockholm har kallat Vårdförbundet till nya förhandlingar på fredag 14 juni. Region Stockholm vill ha undantag från konfliktåtgärder på grund av samhällsfara.

• Arbeten på Slussens tunnelbanestation

Från den 17 juni och resten av sommaren kommer Region Stockholm/SL att arbeta kvällar och nätter på Slussens tunnelbanestation. Arbetet är en del av ombyggnationen av tunnelbaneentrén.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom buss
  • Flera samhällsfarliga strejkvarsel dras tillbaka

Region Stockholm har varnat för att det strejkvarsel som Vårdförbundet lagt mot regionen och som träder i kraft den 11 juni är samhällsfarligt. Efter förhandling drar Vårdförbundet nu tillbaka flera av varslen.

• Avtalet för Närakut Hötorget upphör i förtid

Region Stockholm och Aleris Sjukvård AB har kommit överens om att avsluta avtalet för Närakut Hötorget tidigare än planerat. Det innebär att verksamheten avvecklas 31 augusti 2024 i stället för 31 december 2024.

Hälso- och sjukvård
  • Så ska regionens prehospitala vård utvecklas

Nu tas flera steg för att skapa en mer sammanhållen och effektiv organisation för den prehospitala vården i länet. En successiv övergång till att driva all vägburen ambulanssjukvård och jour- och akutläkarbilsverksamhet inom ramen för regionägd verksamhet samt att psykiatriambulansen finns tillgänglig dygnet runt är exempel på åtgärder som hälso- och sjukvårdsnämnden beslutat om under tisdagen.

• Region Stockholms tertialrapport 2023

Region Stockholm redovisar ett resultat per april 2023 på minus 1 937 miljoner kronor, vilket är 1 502 miljoner kronor bättre än det budgeterade resultatet till och med april. Prognosen är att årets resultat kommer att uppgå till minus 3 456 miljoner kronor vilket är i nivå med budget. Det framgår i Region Stockholms tertialrapport för 2023.