• Förenklad styrning föreslås för Region Stockholms egenägda hälso- och sjukvård

För att förenkla styrningen av den vård som drivs i Region Stockholms regi och för att stärka samverkan mellan akutsjukhusen föreslår Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet flera förändringar. De akutsjukhus som idag är aktiebolag föreslås i stället bli förvaltningar under en ny nämnd. Även bolaget Ambulanssjukvården i Storstockholm AB (AISAB) föreslås bli förvaltning, men med en senarelagd tidplan. Omställningen från bolag till förvaltning innebär förenklingar och ökad tydlighet i styrningen. Ärendet kommer att behandlas av regionstyrelsen den 20 februari.

• Läget i vården årsskiftet 2023/2024

Läget på akutsjukhusen har vid årsskiftet 2023/2024 varit ansträngt men hanterbart. Trettonhelgen blev bättre för sjukvården än befarat och överlag har läget i vården varit mer gynnsamt än förra året.

• Region Stockholm instiftar nytt hållbarhetspris

Regionstyrelsen har beslutat att inrätta ett nytt hållbarhetspris med fyra kategorier. Priset, som ska delas ut varje år, uppmärksammar viktiga insatser inom hållbarhetsområdet.

Hållbarhet
  • Skärpta krav inom tandvård för barn och unga

Primärvårdsnämnden har beslutat om skärpta krav inom tandvården för att motverka välfärdsbrottslighet. Den förebyggande tandvården stärks.

Hälso- och sjukvård
  • Uppdatering gällande larm om gasutsläpp

Vid larmet om gasutsläpp i Solna fredagen den 23:e februari fördes åtta personer till sjukhus. På lördagen den 24:e februari var två personer kvar för observation. Även de har nu lämnat sjukhuset.

• Regionarkivet om Färg och form

Välkomna in i arkivet! Sedan 1998 har Arkivens dag arrangerats den andra lördagen i november med olika teman varje år. Regionarkivet firar traditionsenligt Arkivens dag med en digital utställning, där du får följa med in i arkivet.

• Så mår gravida i Stockholms län

De flesta mammor som gick till någon av Stockholms läns 69 barnmorskemottagningar under 2022 hade en god hälsa under och efter graviditeten. Dock finns områden där vården nyttjas olika och kan förbättras, det visar mödrahälsovårdsenhetens årsrapport.

• Towa Jexmark ny VD för vårdbolaget Tiohundra i Norrtälje

Styrelsen för vårdbolaget Tiohundra har beslutat att tillsätta Towa Jexmark som ny verkställande direktör. Hon kommer närmast från en roll som innovationschef inom Ramsay Santé och har lång erfarenhet som chef inom vården, de senaste åren med fokus innovation och digitalisering.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Nytt samarbetsavtal med Gotland om katastrofmedicinsk beredskap

Region Stockholm och Region Gotland bildar tillsammans sjukvårdsregionen Stockholm-Gotland. Sjukvårdsregionen har ett övergripande samverkansavtal med flera underavtal. Nu har hälso- och sjukvårdsnämnden fattat beslut om att ingå ett nytt underavtal om kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt civilt försvar. Det nya underavtalet omfattar samverkan både före, under och efter en särskild händelse.

• Samverkansövning Meteor 2023

Under vecka 46 genomför Region Stockholm, Polismyndigheten, Försvarsmakten och räddningstjänsten en samverkansövning på flera olika platser i Stockholms län.

• Budget 2024: Ny plan för vård av äldre

Under 2023 påbörjades arbetet med att ta fram en ny plan för vården av äldre och det arbetet fortsätter under 2024. Här ska bland annat föreslås hur vårdvalet för geriatrik ska ersättas. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 7 juni: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 129 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 65 färre än vad som rapporterades i förra rapporten i början av maj.

• Kompetensbrist väntas inom flera branscher i Stockholms län

Stor brist på yrkesutbildad kompetens väntas inom flera branscher i Stockholmsregionen under de närmaste 10 åren. Störst väntas bristen bli inom vård- och omsorgsyrkena där underskottet prognostiseras till 17 000 personer år 2035.

Regional utveckling
  • Ny konstväxling på Skanstulls tunnelbanestation

Från lördag 1 april visas ny videokonst i Skanstulls tunnelbanestation av Jasmin Daryani. Utställningen "Ljusskygg" pågår fram till 30 juni 2023.

KollektivtrafikKulturKonstnär och kulturutövareOffentlig konst
  • Förändrat uppdrag för Vårdgarantikansliet

Från och med 1 maj stänger Vårdgarantikansliets telefonlinje för patienter. Kansliets uppdrag förändras då från att ha direktkontakt med patienter till att stärka information i regionens övriga kanaler, samt att fungera som stöd till vårdgivare i vårdgarantifrågor. Förändringen förenklar för patienten och stärker vårdgivarens helhetsansvar för patientens vård.