• Nästan 60 procent av medarbetare i vård och omsorg vaccinerade mot covid-19

På knappt två månader har Region Stockholm vaccinerat mer än hälften av alla medarbetare i den kommunala vården och omsorgen, totalt cirka 58 000 personer. Personal i vård och omsorg är en viktig målgrupp som vårdar äldre och andra grupper som riskerar att bli svårast sjuka. Genom att vaccinera dem minskar risken för smitta på särskilda boenden för äldre och i hemtjänsten och i hemsjukvården.

• 446 900 färre vaccindoser i februari

Nu pågår vaccinationerna mot covid-19. Totalt är nu 122 000 doser registrerat använda i IT-verktyget Vaccinera. Hade vi fått mer vaccin hade betydligt fler kunnat vaccineras. Under bara februari månad har det blivit 79 procent färre doser än prognosen visade i december. Från 567 500 doser till 120 700 doser. För månaderna februari till och med april så visar den senaste prognosen en halvering av antalet vaccindoser. Från prognosen i mitten av december som visade 1 953 300 doser till 985 800 doser i gårdagens prognos.

Hälso- och sjukvård
  • Stockholmsregionen behöver kraftsamla sig ur pandemin

Regionen kan vända krisen som pandemin orsakat och återhämta sig till det tidigare goda läget, om man kraftsamlar inom de mest angelägna frågorna: kompetensförsörjning, fler bostäder, mer hållbara transporter, underlätta för forskning och innovationer samt att öka de internationella kontakterna.

Organisation och styrningRegional utveckling
  • Fler elever ser film under skoltid tack vare skolbiosubvention

Under vårterminen har Region Stockholms skolbiosubvention nått ut till nio kommuner i länet och bidragit till 96 skolbiovisningar. Därigenom har 15 000 elever fått besöka sin lokala biograf och uppleva film på stor duk.

KulturArrangera kultur
  • Nytt samverkansavtal med Handelshögskolan

Region Stockholm ingår ett samverkansavtal med Handelshögskolan i Stockholm. Samarbetet handlar om forskning, utbildning, innovation och utveckling inom Region Stockholms kärnverksamhetsområden.

Forskning och innovationRegional utvecklingHälso- och sjukvård
  • Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

KollektivtrafikProjekt inom tunnelbana
  • Region Stockholms årsredovisning 2023

Region Stockholm redovisar ett resultat på -1011 miljoner kronor 2023, vilket är 2 445 miljoner kronor bättre än budget. Det framgår av Region Stockholms årsredovisning 2023 som har beslutats i regionfullmäktige.

Ekonomi och budget
  • Knutpunkt för kollektivtrafiken växer fram i Barkarby

För att möta behovet av en attraktiv kollektivtrafik när Stockholmsregionen växer byggs en helt ny knutpunkt i Barkarby. Här ser du hur långt man har kommit och hur det kan komma att se ut när allt är klart.

Projekt inom tunnelbanaProjekt inom pendeltågProjekt inom bussKollektivtrafik
  • GPS-teknik ska öka tillgänglighet till ambulanshelikopter

Dåligt väder har länge varit den största anledningen till att ambulanshelikoptern inte kan genomföra vissa uppdrag. Nu visar framgångsrika test med ny satellitbaserad teknik att situationen snart kan förbättras.

Hälso- och sjukvård
  • Bidrag till insatser för personer med funktionsnedsättningar

Regionstyrelsen beviljar 43 organisationer som företräder personer med funktionsnedsättning bidrag till intressepolitisk verksamhet. Pengarna ska gå till att sprida kunskap om funktionsnedsättningar till enskilda, organisationer och myndigheter.

Hållbarhet
  • Vårdförbundets blockad inledd

Vårdförbundets blockad mot övertid, mertid och nyanställningar inleddes 25 april klockan 16.00. I Region Stockholm samordnas resurserna för att möta patienternas behov av vård.

• Helgarbeten i Slussen

Region Stockholm/SL arbetar helgen 26-28 april i den stängda tunnelbaneentrén på Ryssgården. Det är delar av det gamla betonggolvet som ska tas bort.

Projekt inom tunnelbana
  • De vinner pris för arbete mot främlingsfientlighet och rasism 2023

Region Stockholms pris för arbete mot främlingsfientlighet och rasism går i år till företaget NU: Nolla Utanförskapet samt till Moses Hadi, huvudansvarig för diskrimineringsärenden på patientnämnden. Priset delades ut vid tisdagens regionfullmäktige.

Hållbarhet