• Upphandlingen av ny ambulanshelikoptertjänst avbryts

Region Stockholm har beslutat att avbryta och omarbeta upphandlingen av ny ambulanshelikoptertjänst. Orsaken är att inkomna anbud ger en annan bild än det förväntade kostnadsläget för tjänsten samt att kraven för kvalificering behöver ses över.

Hälso- och sjukvård
  • Patientsäkerhetspris för förbättringsarbeten i vården

Mängder av förbättringsarbeten som förebygger, förhindrar och minskar vårdskador presenterades i postrar och föreläsningar på Patientsäkerhetsdagen 2024. Representanter för tre av dem fick ta emot Patientsäkerhetspris guld och silver samt Publikens pris.

Hälso- och sjukvård
  • Välkommen till vår nya webbplats!

I början av februari lanserade Region Stockholm en ny webbplats som är gemensam för hela organisationen. I samband med det flyttade även Regionbibliotek Stockholm in på Region Stockholms nya webb.

• Region Stockholm har 300 barnrättsombud

Barn och unga har rätt att få ge synpunkter i frågor som rör deras hälso- och sjukvård. I Region Stockholm finns nu cirka 300 utbildade barnrättsombud som ser till att barnkonventionen efterlevs.

Hälso- och sjukvårdHållbarhet
  • Planer för mer spårtrafik

Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda 12 olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.

Kollektivtrafik
  • Stärkt samarbete för ett tryggare Stockholm

Region Stockholm och Polisregion Stockholm stärker samarbetet kring otrygga platser, psykisk ohälsa, särskilt utsatta individer och systemhotande brottslighet.

Organisation och styrning
  • Region Stockholm satsar för fler kliniska prövningar

Kliniska prövningar är en viktig del av den samlade kliniska forskningen och en självklar del i vidareutvecklingen av hälso- och sjukvården. Handlingsplanen Kliniska prövningar syftar till att öka antalet kliniska prövningar i Stockholm.

Forskning och innovation
  • Yrkes-SM 2026 till Stockholm

Nu står det klart att Yrkes-SM 2026 kommer till Stockholm. Mästerskapet där ungdomar inom ett 50-tal yrken kommer att tävla mot varandra under tre dagar.

Regional utveckling
  • Verksamhetsstöd till 94 kulturaktörer i länet

Nu har 94 av länets aktörer inom kulturområdet fått beviljat verksamhetsstöd för 2024. Den totala fördelningen av stöd uppgår till drygt 69 miljoner kronor.

• Budget 2024: Nytt projekt - vården ska bli mer delaktig i revisioner

Primärvårdsnämnden får i uppdrag att tillsammans med relevanta professionsföreningar finansiera och organisera en pilotverksamhet med så kallad Hippokratesrevision inom ett antal vårdcentraler. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2024: Priset på SL-kortet och Waxholmskortet höjs

Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm fortsatt ska kunna hantera den allvarliga ekonomiska situationen. Därför höjs priset på SL-kortet och Waxholmskortet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetKollektivtrafik
  • Budget 2024: Långsiktigt och systematiskt arbete för en robust verksamhet

Region Stockholm ska ha en förmåga att bedriva samhällskritisk verksamhet under minst tre månader vid allvarliga störningar i samhällets funktionalitet. Därför fortsätter det långsiktiga och systematiska arbetet för en robust verksamhet. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning