• Innovation i Region Stockholm i poddversion

Hur kommer AI påverka mammografiundersökningar? Och vad kommer drönare innebära för sjukvården? Lyssna på podden Innovationslandet där Clara Hellner, forsknings- och innovationsdirektör på Region Stockholm och Fredrik Engströmer, innovationschef på Region Stockholm är gäster.

Forskning och innovationOrganisation och styrning
  • Cancerplan 2024–2027 med kraftfulla åtgärder

Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att anta en ny cancerplan för åren 2024–2027. Den bygger på EU:s cancerplan och innebär kraftfulla åtgärder mot ökningen av cancersjukdomar.

• Nu är sommarens arbeten på Söderströmsbron klara

De planerade arbetena på Söderströmsbron är nu färdiga. Sommarens arbeten gick som planerat och tunnelbanetrafiken går som vanligt mellan Slussen och Gamla stan igen.

Kollektivtrafik
  • 12 augusti: Åttonde rapporten om sommarens vård

Chefläkarna vid akutsjukhusen rapporterade fortsatt förbättrat läge jämfört med föregående vecka. Sedan Norrtälje sjukhus igår lämnat sitt stabsläge är nu samtliga sjukhus åter i normalläge. Med start i nästa vecka förväntas fler medarbetare i vården att återkomma till sina arbetsplatser vilket kommer att underlätta bemanningen av fler vårdplatser.

• 20 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 313 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 54 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Nya forskningsresultat visar bra skydd mot covid-19 av antikroppar i luftvägarnas slemhinnor

Ny forskning, delfinansierad av Region Stockholm visar att antikroppar i luftvägarnas slemhinna skyddar mot infektion av omikron. Det väcker en förhoppning om att vaccin som ger denna typ av antikroppar kan ge ett mer effektivt skydd mot mild COVID-19 än de vaccin som nu används. I förlängningen skulle det även innebära ett skydd mot utveckling av nya mutationer.

Forskning och innovation
  • 11 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 304 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 1 juli: Andra rapporten om sommarens vård

Vid veckans chefläkarmöte rapporteras ett ansträngt men stabilt läge vid länets akutsjukhus. För de som söker vård vid akutsjukhusens akutmottagningar innebär det att patienter som inte bedöms ha hög medicinsk prioritet kan få längre väntetider än normalt.

• 26 juli: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 268 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 51 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 9 augusti: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 286 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är nio fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Fem konstnärer i årslånga utställningar i tunnelbanan

Miljontals resenärer möter varje år konsten i tunnelbanan. Allt från måleri, digitala kollage, fotografi och videokonst visas på stationerna Fridhemsplan, Gärdet, Mariatorget, Odenplan, Skanstull, Slussen och Zinkensdamm. Konstväxlingar är ett koncept med 13 utställningar per år.

KulturKollektivtrafikOffentlig konstKonstnär och kulturutövare
  • Handlingsplan och råd vid värmebölja

Just nu är det mycket varmt och SMHI:s långtidsprognoser visar att det varma vädret kan komma att fortsätta under sommaren. Värmeböljor kan få konsekvenser för såväl hälsa som samhälle i stort och kan leda till hälsoproblem för alla, men särskilt utsatta är äldre samt personer inom riskgrupper.

Hälso- och sjukvård
  • Kollektivtrafikens hållbarhetsredovisning 2022: Elektrifiering och energieffektivisering nästa steg för att minska klimatpåverkan

I regionens hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken 2022 kan du läsa vad som gjorts inom områdena miljö, energi, trygghet, tillgänglighet och buller. För att kunna nå utsläppsmålen till år 2030 startades under året uppdraget Grön omställning, där målet är att ta fram en handlingsplan som bidrar till att effektivisera energianvändandet.

HållbarhetKollektivtrafik
  • 7 000 50-åringar tog erbjudande om test för prostatacancer

För att upptäcka behandlingskrävande prostatacancer tidigt erbjuder Region Stockholm sedan förra året män som fyller 50 år att delta i Organiserad prostatacancertestning (OPT). Hittills har 19 000 män fått erbjudandet och 7 000 – 36 procent – har lämnat ett PSA-prov.