• Undvik krock mellan vaccin mot covid-19 och andra vaccinationer

Vaccin mot fästingburen hjärnhinneinflammation (TBE) och covid-19 ska inte tas för nära varandra. Anledningen är att det är viktigt att kunna observera eventuella biverkningar och koppla dem till rätt vaccin, förklarar chefläkare Elda Sparrelid.

• Sommarrapport om läget i vården vecka 32

Region Stockholm publicerar varje vecka en sommarrapport om läget i vården som publiceras på torsdagar. Det här är den sjunde rapporten för sommaren 2024.

• SJ kör SL:s pendeltåg från den 3 mars 2024

Region Stockholm och SJ har tecknat ett avtal avseende drift av pendeltågstrafik. SJ tar över som operatör från 3 mars, med ett avtal som sträcker sig två år. I och med detta får SJ totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service.

Kollektivtrafik
  • Tätare samarbete i förlossningsvården i sommar

På sommaren föds ofta många barn samtidigt som vårdens medarbetare har sina sommarledigheter. För att kunna ta emot alla blivande sommarmammor har de sju förlossningsklinikerna i Stockholms län arbetat tätare tillsammans. Det har gjort sommarens förlossningsvård mer stabil och förutsägbar, även de dagar då många barn föddes samtidigt.

• Budget 2024: Långsiktig och hållbar kompetensförsörjning ska stärkas

Region Stockholm ska rekrytera, utveckla och behålla medarbetare med rätt kompetens. Genom kompetenssatsningar och en ny riktning på personalpolitiken ska fler personer stanna kvar i vårdyrket inom Region Stockholm. Det framgår av budget 2024 som debatteras och beslutas den 7–8 november.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Järfälla kommun får Region Stockholms cykelpris 2023

Järfälla kommun tilldelas priset ”Årets cykelprestation 2023” för ett långsiktigt och ambitiöst arbete med att främja ökad cykling. Kommunen har bland annat byggt ut 1,4 kilometer av det regionala cykelvägnätet, arbetat för ökad vintercykling och satsat på nya cykelparkeringslösningar.

HållbarhetRegional utveckling
  • Erik Lagersten ny direktör för säkerhet och beredskap

Nu är det klart att Erik Lagersten tillträder som direktör för säkerhet och beredskap i Region Stockholm. Detta är en ny befattning inom regionledningskontoret som inrättats med anledning av beredskaps- och säkerhetsfrågornas ökade strategiska betydelse.

Organisation och styrning
  • Årets pris för arbete mot främlingsfientlighet och rasism 2021

I arbetet mot främlingsfientlighet och rasism är ungdomarna avgörande för samhällets utveckling. Därför tilldelar Region Stockholm 2021 års pris för arbete mot främlingsfientlighet och rasism till Samuel Westman och trygghetsgruppen på Järfälla gymnasium, samt till högstadielärarna på Käppala skola, Lidingö.

Organisation och styrning
  • Gröna Lund nominerat till årets Stora Turismpris

Gröna Lund är Stockholms Läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Årets alla nominerade är aktörer som lyckats ställa om verksamheten i spåren av pandemin. Vinnaren utses den 24 november.

Regional utveckling
  • AstraZenecas vaccin fasas ut

Folkhälsomyndigheten kommer att upphöra med distribution av covid-19-vaccin från AstraZeneca till landets regioner. Invånare i åldersgruppen 65+ i Stockholms län kommer inom kort att kunna välja mellan Astra eller mRNA-vaccin (Pfizer/Biontech och Moderna). Vilket mRNA-vaccin man kommer att få kan däremot inte väljas, dessa två vaccin är likvärdiga. Förändringen kommer gälla både för de som påbörjar sin vaccination och för de som ska ta sin andra dos. Region Stockholm hoppas att förändringen bidrar till att fler äldre blir fullvaccinerade, vilket är viktigt när antalet konstaterat smittade fortsätter öka i länet och delta-varianten dominerar.

Hälso- och sjukvård
  • Förbättrad organisation för barn- och ungdomspsykiatri (BUP)

För att bättre möta behoven hos barn- och ungdomar som behöver hjälp från BUP kommer regionen från och med januari 2023 anpassa organisationen för barn- och ungdomspsykiatrin. Förändringarna innebär att verksamheten delas in från dagens 16 geografiska ansvarsområden till nio för att på ett bättre sätt samla kompetenser och erfarenheter i team under samma tak. Målet är att barn och ungdomar som behöver olika former av vård och omsorg ska kunna få det på en och samma plats.

• Region Stockholm påbörjar vaccineringen i skolorna för 12-15 åringar

I nästa vecka inleds vaccineringen mot covid-19 för barn som fyllt 12 år -15 år (födda 2006) i skolor som ligger i områden med lägre vaccinationstäckning. Vaccinationsinsatsen sker i nära samarbete mellan Region Stockholm, skolor, elevhälsan, vaccinatörer och samordnas av Länsstyrelsen. Eleverna kommer att erbjudas vaccination på skoltid efter vårdnadshavares samtycke.

• Positivt resultat för Region Stockholm 2022

Region Stockholm redovisar ett resultat på 4 965 miljoner kronor 2022, vilket ska jämföras med det budgeterade resultatet på 142 miljoner kronor. Resultatet motsvarar 5,4 procent av de samlande skatteintäkterna. Det överstiger de två procent som enligt Sveriges kommuner och regioners rekommendation motsvarar en god ekonomisk hushållning. Årsredovisningen beslutades av regionfullmäktige den 9 maj 2023.

Ekonomi och budget