• Vägen mot en budget för 2023 – vad händer nu?

Den 18 oktober kommer det nya regionfullmäktige att ha sitt första möte. Då samlas alla ledamöter i fullmäktige för första gången av mandatperioden som varar i fyra år.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 11 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 304 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 19 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 4 oktober: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 323 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 27 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Uppgraderingen av tunnelbanans C20-vagnar pågår för fullt

Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.

Kollektivtrafik
  • Medieriktlinjerna ses över

I de nuvarande medieriktlinjerna för Region Stockholm understryks meddelarfriheten och alla medarbetares rätt att, anonymt eller öppet fritt uttrycka egna åsikter till medier. I dokumentet finns också en formulering om att det ska framgå att man uttalar sig som privatperson. Den behöver korrigeras och dokumentet behöver ses över.

• 27 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 296 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 17 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Regionens chefsjurist: du har alltid rätt att uttala di

I samband med uppgifter som framkommit i medier gällande riktlinjer och instruktioner finns anledning att göra följande klargörande: du som medarbetare i Region Stockholm har alltid rätt att framföra dina åsikter till journalister. Tryckfrihet, rätten till yttrandefrihet och meddelarskydd är hörnstenar

• Anna Gerber Ekblom blir ny vd för Södertälje sjukhus AB

Styrelsen för Södertälje sjukhus AB har utsett Anna Gerber Ekblom till ny verkställande direktör. Anna Gerber Ekblom arbetar idag som verksamhetsområdeschef vid Södersjukhuset.

Organisation och styrningHälso- och sjukvård
  • Live Nation nominerad till Stora Turismpriset 2022

Live Nation och dess festival Lollapalooza Stockholm är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm. Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till en aktör som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till att utveckla besöksnäringen. Vinnaren utses den 30 november.

Regional utveckling
  • 20 september: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 313 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 54 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Resultat och prognos efter årets första åtta månader

Det prognostiserade resultatet motsvarar 2,3 procent av de samlade skatteintäkterna för 2022 och uppgår till 2 146 miljoner kronor. Det är 2 004 miljoner kronor högre än budget. Den högre prognosen beror på ökade samlade skatteintäkter på sammanlagt 2 875 miljoner kronor. Därtill ökar statsbidragen med cirka 2 000 miljoner kronor jämfört med budget. Det prognostiserade resultatet överstiger SKR:s riktvärde för god ekonomisk hushållning på två procent av de samlade skatteintäkterna.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Årets Tillsammanspris – patienter och vård i samverkan, gick till Ambulanssjukvården i Storstockholm AB – Enheten för omhändertagande och transport av avlidna

I fredags den 16 september, i anslutning till WHO:s internationella patientsäkerhetsdag, uppmärksammade patientnämnden i Region Stockholm den Nationella patientdagen – patienter och vård i samverkat med ett livestreamat program på tema ”Etik och bemötande i vårdens vardag”. Under dagen utsågs också årets vinnare av Tillsammanspriset – patienter och vård i samverkan. Priset har delats ut två gånger tidigare.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrning
  • Vad händer efter valet?

Efter valet till regionfullmäktige väntar en tidsperiod om cirka två veckor där det slutliga valresultatet ska fastställas. Den 18 oktober kommer det nya regionfullmäktige att ha sitt första sammanträde.

Organisation och styrning
  • Nya forskningsresultat visar bra skydd mot covid-19 av antikroppar i luftvägarnas slemhinnor

Ny forskning, delfinansierad av Region Stockholm visar att antikroppar i luftvägarnas slemhinna skyddar mot infektion av omikron. Det väcker en förhoppning om att vaccin som ger denna typ av antikroppar kan ge ett mer effektivt skydd mot mild COVID-19 än de vaccin som nu används. I förlängningen skulle det även innebära ett skydd mot utveckling av nya mutationer.

Forskning och innovation