• 13 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 522 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm skänker sjukvårdsutrustning till Ukraina

Region Stockholm skänker utrustning till den ukrainska sjukvården för att hjälpa nödställda i kriget. Det handlar bland annat om anestesistationer och handdesinfektion. Utrustningen doneras efter beslut i regionstyrelsen.

• Emma Lennartsson ny regiondirektör

Regionrådsberedningen föreslår regionstyrelsen att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm. Ärendet behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 13 december.

Organisation och styrning
  • Budget 2023: Vårdcentralen ska bli kontaktpunkten för fler

Fler vårdcentraler i områden där det idag finns för få husläkare. Färre patienter per läkare på sikt. Den som ringer till en vårdcentral ska kunna få en tid samma dag, om det behövs. Störst behov av vård ska styra var vårdcentraler byggs upp eller stärks. Detta är inriktningen i en satsning på primärvården, det vill säga vårdcentralerna. Steg för steg ska vården förändras så att den som har störst vårdbehov också ska få vård lättare och snabbare än idag. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdEkonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Fler ska lockas att arbeta inom vården

Fler personer ska stanna kvar i vårdyrken och arbeta inom någon av Region Stockholms verksamheter. Med hjälp av rekrytering, kompetenssatsningar och utbildningar ska bemanningen bli bättre så att fler invånare kan få den vård de behöver. Lönemodeller, arbetsvillkor och fortbildning av läkare ska också bli bättre. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Organisation och styrningEkonomi och budget
  • Budget 2023: Arbetsmiljösatsningen inom förlossningsvården fortsätter 2023

Under nästa år kommer förlossningssatsningen kring medarbetarnas arbetsmiljö att fortsätta och fördjupas. Medarbetarnas idéer och förslag är fortsatt viktiga inslag i utvecklingsarbetet framåt. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Hälso- och sjukvårdOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Regional strategi ska utveckla länets idrottsliv

Kulturförvaltningen i Region Stockholm har i uppdrag att ta fram en idrottsstrategi. Strategin ska ange en riktning för det övergripande arbetet med idrottsfrågor och främja fysisk aktivitet.

• Budget 2023: Ny vision för Region Stockholm

En ny långsiktig vision för Region Stockholm har tagits fram. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6–7 december.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Tuffa ekonomiska förutsättningar i en orolig tid

Region Stockholm går in i 2023 med ett utmanande ekonomiskt läge. Hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken ska utformas utifrån invånarnas behov och resurserna ska användas där de gör mest nytta. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6–7 december.

Ekonomi och budgetOrganisation och styrning
  • 6 december: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 425 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 fler än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Budget 2023: Nya linjer med pendelbåtar

För att knyta samman Stockholm än mer ska pendelbåtstrafiken byggas ut. Linje 83 till Vaxholm och linje 84 till Värmdö ska därför bli permanenta pendelbåtslinjer. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

KollektivtrafikOrganisation och styrning
  • Budget 2023: Nollutsläpp 2035 och offensiv regional utveckling

Alla invånare i Stockholms län måste ha möjlighet att ställa bilen och resa kollektivt i hela Stockholmsregionen. Kollektivtrafiken ska byggas ut och bli mer attraktiv. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Ekonomi och budgetHållbarhetOrganisation och styrningKollektivtrafik
  • Budget 2023: Ökade satsningar på forskning om folksjukdomar

De stora folksjukdomarna ska vara prioriterade och forskningsmedlen ska utökas inom detta område. Det framgår av budget 2023 som debatteras och beslutas 6-7 december.

Forskning och innovationOrganisation och styrningEkonomi och budget
  • Utdelade forskningsmedel 2022

Region Stockholm och Karolinska Institutet delar gemensamt ut årligen cirka 80 miljoner kronor till forskning inom medicin och hälsa. Syftet är att bidra till utveckling av hälso- och sjukvården, att forskningens resultat ska komma patienterna till nytta och att universitetssjukvårdens verksamheter ska nå hög kvalitet.

Forskning och innovation
  • Stockholms landsbygd behöver statligt bredbandsstöd

Region Stockholm befarar att det statliga bredbandsstödet kan komma att strypas för Stockholms län och har därför vänt sig till regeringen för att vädja om fortsatt statligt stöd.

Regional utveckling