För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Tåg på Roslagsbanan, höst

Roslagsbanan till city

Resorna mellan nordöstra delen av Stockholmsregionen och centrala Stockholm behöver bli smidigare och snabbare. Därför planerar vi för en förlängning av Roslagsbanan till city.

Region Stockholm utreder hur Roslagsbanan kan förlängas i tunnel från station Universitetet, via Odenplan till T-Centralen. Den planerade förlängningen gör resan mellan kommunerna i nordost och centrala Stockholm snabbare och smidigare. Dessutom minskar trängseln på tunnelbanans röda linje mellan T-Centralen och Tekniska högskolan.

Just nu: Markundersökningar i Vasastan

Under mitten-slutet av mars genomförs markundersökningar på Hagagatan nära korsningen Frejgatan (en punkt återstår), Valhallavägen nära rondellen vid Roslagstull (två punkter) samt på Birger Jarlsgatan mellan Frejgatan och Surbrunnsgatan (tre punkter).

Totalt beräknas det ta tre dagar att ta prover på dessa sex punkter.

 Undersökningen genomförs med en borrbandvagn, som är ungefär lika stor som en personbil. Borrningarna medför periodvis buller. Gatorna hålls öppna för trafik under hela arbetsperioden. Arbetet utförs vardagar kl. 07:00 – 16:00. Syftet är att få underlag inför planering av järnvägstunnel, arbetstunnlar och etableringsytor när vi ska bygga Roslagsbanan till city.

Tidplan och kommande milstolpar

Under 2025 pågår arbete med att ta fram alla nödvändiga underlag för en järnvägsplan och kommande tillståndsprövning för att erhålla en miljödom. Ett första samråd för att presentera och ta in synpunkter på det arbetet hölls mellan 28 januari och 18 februari 2025. Ytterligare ett samråd om järnvägsplan planeras till 2026.

För att kunna genomföra järnvägsplanen krävs också ändringar av befintliga detaljplaner. Detta genomförs parallellt med processen att ta fram en järnvägsplan.

Innan själva järnvägstunneln kan börja sprängas fram behöver vi bygga arbetstunnlar, där bland annat sprängmassor kan transporteras bort. Två nya stationer ska också byggas, under Odenplan och T-Centralen. Det är ett stort och komplicerat arbete, och därför kan tidplanen komma att behöva justeras under projektets gång.

Byggstart för arbetstunnlarna beräknas till år 2028 och för själva järnvägsanläggningen till 2030. Målet är att kunna starta trafiken på den nya sträckningen år 2038.

Tidigare samråd om Roslagsbanan till city

Ett första samråd med allmänheten hölls i januari 2021. Syftet med det samrådet var att informera om projektet och att hämta in allmänhetens synpunkter inför kommande arbete med lokaliseringsutredningen.

Ett andra samråd med allmänheten hölls under maj-juni 2022, som inkluderade aspekter kring hur förlängningen kan komma att påverka miljön.

Utifrån utredningsmaterialet och de synpunkter som framkommit under samråden har lokaliseringsutredningen tagit fram förslag till beslut om lokalisering och åtgärder.

Efter det samråd som hölls under våren 2022 visade det sig att den norra delen av den tidigare tänkta sträckningen, mellan Universitetet och Odenplan, inte gick att genomföra.

Därför genomfördes en kompletterande lokaliseringsutredning som presenterades i ett samråd under våren 2024. 

Under perioden 28 januari-18 februari 2025 genomfördes ett samråd kring planerad spårlinje, stationslägen och möjliga lägen för arbetstunnlar och etableringsområden. Under våren 2025 arbetar vi med att sammanställa synpunkterna i en samrådsredogörelse som kommer att publicera på denna sida så snart den är klar.

Allt material från tidigare samråd finns tillgängligt via länkarna under rubriken Dokument.

En del av Sverigeförhandlingen

Projektet är en del av Sverigeförhandlingen. Sverigeförhandlingen är ett initiativ från Sveriges regering för att bygga höghastighetsjärnväg i Sverige och få förbättrad kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstäderna. En viktig del i Sverigeförhandlingen har varit att hitta lösningar där flera parter kan samarbeta och dela på finansieringen. De parter som är med i Roslagsbanan till city är:

  • Region Stockholm
  • Staten
  • Vallentuna kommun
  • Täby kommun
  • Österåkers kommun
  • Stockholms stad

Läs mer om Sverigeförhandlingen

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

Kundservicesidan på sl.se(Extern länk)

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

  • Senast granskad: 6 februari 2024

Du kanske också är intresserad av

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.